موزۀ هنر ایران
موزۀ هنر ایران، جلوه‌گاهی از طرح، رنگ و نقش در هنر ایرانی است. به‌روشنی می‌توان اهتمام و برآیند بلوغ هنری هنرمندان بیشتر رسته‌های هنری ایرانی را در آرایه‌های وابسته به‌معماری عمارت تاریخی این موزه و آثاری که محتوای موزه‌ای آنرا حمل می‌کنند، دید. دیدن این موزه غیراز حز بصری، دانشی فراگیر از هنرهای ایرانی اسلامی را فراروی قرار می‌دهد.  ساختمانی که این موزه در آن قرار دارد، کاخ موسوم به «مرمر» است که از جملۀ کاخ‌های پهلوی اول به‌شمار می‌رود. استفادۀ گسترده از سنگ مرمر سبزِ مرغوب باعث شده که نام کاخ مرمر بر آن اطلاق شود. گنبد با شکوه این عمارت که قرینه‌ای از گنبد صفوی «مسجد شیخ لطف‌الله» در اصفهان به‌شمار می‌آید، به‌همراه آرایه‌های کاشی‌های مع...
4/5
موزۀ هنر ایران

موزۀ هنر ایران، جلوه‌گاهی از طرح، رنگ و نقش در هنر ایرانی است. به‌روشنی می‌توان اهتمام و برآیند بلوغ هنری هنرمندان بیشتر رسته‌های هنری ایرانی را در آرایه‌های وابسته به‌معماری عمارت تاریخی این موزه و آثاری که محتوای موزه‌ای آنرا حمل می‌کنند، دید. دیدن این موزه غیراز حز بصری، دانشی فراگیر از هنرهای ایرانی اسلامی را فراروی قرار می‌دهد. 

ساختمانی که این موزه در آن قرار دارد، کاخ موسوم به «مرمر» است که از جملۀ کاخ‌های پهلوی اول به‌شمار می‌رود. استفادۀ گسترده از سنگ مرمر سبزِ مرغوب باعث شده که نام کاخ مرمر بر آن اطلاق شود. گنبد با شکوه این عمارت که قرینه‌ای از گنبد صفوی «مسجد شیخ لطف‌الله» در اصفهان به‌شمار می‌آید، به‌همراه آرایه‌های کاشی‌های معرق زیبا، حجاری‌ها ماهرانه، گچبری‌های استادانه، نقاشی‌های موزون و گستردۀ روی گچ، خاتم‌کاری‌های پرکار و منحصر به‌این عمارت و آینه‌کاری‌های نغز از ‌این اثر معماری نمونه‌ای ویژه ساخته‌اند. اهتمام معماران و تلاش هنرمندان اواخر دورۀ قاجاری و پهلوی اول در احیای هنرهای ملی ایران و تلفیق آنها با معماری و آرایه‌های وابسته به‌معماری غیر ایرانی، سیمایی بی‌نظیر به فضاهای درونی و هم بیرونی این عمارت بخشیده است. این سیما به سعی معماران ناموری چون «استاد حسین لرزاده»، «استاد حیدر سیاه»، «لئون تادوسیان»، «بوریس» و استاد «حاج اکبر کاچار» و هنرمندان چیره‌دستی چون «استاد حسین کاشی­تراش اصفهانی»، «محمد حسین صنیع خاتم»، «حسین عبدالباقی کاشانی» و «استاد حسین طاهرزاده بهزاد» ترسیم شد. کاخ مرمر در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شمارۀ ۱۶۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

این کاخ که به‌جهت سکونت خاندان پهلوی و هم دفتر کار در فاصلۀ سال‌های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۷ ش. ساخته شده بود، پس از انقلاب به‌منزلۀ دفتر کار به نهادهای انقلابی واگذار شد. در سال‌های پایانی دهۀ ۹۰ با دوراندیشی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در اختیار مؤسسۀ فرهنگی موزه‌ها قرار گرفت. مؤسسه نیز پس از مرمت تخصصی و بازپیرایی عمارت، در اسفندماه سال ۱۳۹۸ با اعطای کاربری موزه، این اثر را احیا کرد. با راه‌اندازی «موزۀ هنر ایران»، تنها موزۀ تخصصی هنر ایرانی شکل گرفت. بخش‌های مختلف موزه با عنوان «تالار» نامگذاری شده‌اند: «تالار هنر کهن»، «تالار هنر باستان یک»، «تالار هنر باستان دو»، «تالار هنر ایرانی اسلامی»، «تالار نقش»، «تالار رنگ»، «تالار آینه»، «تالار ترنج»، «تالار خاتم»، «تالار کتابت»، «تالار صناعت»، «تالار نور» و «تالار نگارین» روایتی تصویری و درعین حال بسیار جذاب و  شنیدنی از فرهنگ و هنر ایرانی را به هر بازدیدکننده‌ای عرضه می‌کنند.

در حدود یک سده پیشتر توجه به توسعۀ عمرانی، ورود معماران غربی و معماران ایرانی فرنگ‌رفته و نیز تشکیل اولین مدارس هنری زیر نظر استادکاران سنتی و گرایش به ملی­گرایی، علاقه به احیای هنر و معماری گذشته سبب دمیدن روحی تازه در کالبد معماری ایران شد که ماحصل آن ساخت بناهایی برگرفته از معماری گذشته ایران شد که کاخ مرمر از آن جمله است.

عمارت مرمر به عنوان نقطه عطفی در احیای هنرهای ملی ایران در فاصله سال۱۳۱۳تا ۱۳۱۷ خورشیدی به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگ­های سبز رنگِ مرمر، منقوش به نقوش گیاهی و جانوری در میان باغی به وسعت سه و نیم هکتار و زیربنای۲۸۷۰ مترمربع در مرکز تهران و با هدف محل زندگی و کار خاندان پهلوی بنا گردید. این بنا در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شماره ۱۶۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

معماری این بنای باشکوه که تلفیقی هماهنگ از سبک معماری ایرانی و غیر ایرانی است ابتدا بر عهده “استاد حیدر سیاه” و بعد از وی “لئون تادوسیان” به همراه “بوریس” و “استاد حاج اکبر کاچار” بود. انواع هنر ایرانی در والاترین نوع خود در این بنا جلوه­گری می­کند؛ هنرهایی مانند منبت­کاری، حجاری، کاشیکاری، آینه­کاری و خاتم­کاری. این تزئینات توسط هنرمندان و اساتید برجسته و بنامی همچون “استاد حسین کاشی­تراش اصفهانی”، “محمد حسین صنیع خاتم”، “حسین عبدالباقی کاشانی” و “استاد حسین طاهرزاده بهزاد” اجرا و سرپرستی شده است.

عمارت مرمر بعد از انقلاب به عنوان محلی اداری به نهادهای انقلابی واگذار شد؛ این بنا در سال­های پایانی دهه نود با همت بنیاد مستضعفان در اختیار موسسه فرهنگی موزه های بنیاد قرار داده شد و بعد از عملیات بازپیرایی و مرمت تخصصی در اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی  به عنوان “موزه هنر ایران” بازگشایی و در معرض بازدید عموم مردم فرهنگ دوست ایران قرار گرفت.

“موزه هنر ایران” تنها موزه با این عنوان در کشور است که با توجه به تنوع و کثرت آثار برای علاقمندان و هنردوستان ارزشمند و مفید است. این موزه با نمایش حدود ۴۰۰ شاهکار هنری این سرزمین در عمارت مرمر که خود نمادی از هنر و معماری ایران به شمار می­رود، ترکیبی شایسته و شاخص را به وجود آورده است.

ساختمان، مشتمل بر دو طبقه با تالارهای متعدد است که در طبقه همکف چهار تالار و در طبقه بالا، نه تالار قابل بازدید است. مسیر بازدید در طبقه همکف شامل سرسرا (ورودی اصلی) و چهار تالار است. چیدمان آثار بر اساس قدمت زمانی و به هر تالار بر اساس آثار هنری هر دوره، نامی اختصاص داده شده است. در این طبقه سیر هنر ایران از هفت هزار سال پیش تا دوره قاجار را می­توان مرور کرد.

ساختمان مرمر به دست معماران و استادکاران برجسته ایرانی با سنگ­های سبز رنگِ مرمرینِ از معادن استان یزد، منقوش به نقوش گیاهی و جانوری که یادآور هنر هخامنشی است، در میان باغی به وسعت ۵/۳ هکتار و زیربنای۲۸۷۰ مترمربع در مرکز تهران بنا گردید؛ کار ساخت این عمارت حدود یک دهه طول کشید و در سال ۱۳۱۷ هـ.ش به عنوان محل زندگی و کار خاندان پهلوی مورد بهره­برداری قرار گرفت. بعد از ترور نافرجام محمدرضا شاه توسط رضا شمس آبادی در فروردین ۱۳۴۴، کاخ مکانی برای اجرای مراسم تشریفاتی و پذیرایی از مهمانان ویژه شد. چندین سال بعد از این واقعه در حدود سال ۱۳۵۵ به موزه پهلوی تغییر کاربری داد. این بنا در ۳۰ خرداد ۱۳۵۷ با شماره ۱۶۰۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

عمارت مرمر بعد از انقلاب به عنوان محلی اداری به نهادهای انقلابی از جمله کمیته انقلاب اسلامی، قوه قضائیه و مجمع تشخیص مصلحت نظام (موسوم به ساختمان قدس) واگذار شد؛ این بنا با همت موسسه فرهنگی موزه­های بنیاد و بعد از عملیات مرمت تخصصی در اسفند ۱۳۹۸به عنوان “موزه هنر ایران” بازگشایی و در معرض بازدید آحاد مردم فرهنگ دوست ایران قرار گرفت.

معماری این بنای باشکوه که تلفیقی هماهنگ از سبک معماری ایرانی و غیر ایرانی است بر عهده لئون تادوسیان بود. انواع هنر ایرانی در والاترین نوع خود به سرپرستی هنرمندانی چون استاد حسین کاشی­تراش اصفهانی، استاد حسین طاهرزاده بهزاد و استاد حسین لرزاده، در این بنا جلوه­گری می­کند؛ هنرهایی مانند منبت­کاری، حجاری، کاشیکاری، آینه­کاری، خاتم­کاری، گچبری، نگارگری.

سقف گنبدی شکل سرسرا با شکوه­ترین بخش عمارت است که طرح آن الهام گرفته از گنبد مسجد شیخ لطف­الله، اثر هنرمندانی چون حسین لرزاده، اسماعیل خاک­نگارمقدم، ابراهیم کاظم­پور و تزیینات مقرنس گچی، کاشی­کاری هفت رنگ اثر استاد حاج محمود اَرش­نگاراست.

کاخ مشتمل بر دو طبقه با تالارهای متعدد، مزین به سنگ­های مرمر معادن تربت­حیدریه خراسان است. طبقه همکف، چهار تالار شامل هنر کهن، هنر باستان اول، هنر باستان دوم و هنر ایرانی-اسلامی است که آثار آن به ترتیب قدمت از دوره پیش از تاریخ ایران تا دوره اسلامی، سیر هنر ایران را از هفت هزار سال پیش تا دوره قاجار روایت می­کند. در طبقه نخست، نه تالار قابل بازدید است که عبارتند از: تالار نقش، رنگ (سفره­خانه)، آینه، ترنج، خاتم، کتابت، صناعت، نور (نیمه آینه) و نگارین.

  تنها اثر هنرمند غیر ایرانی این کاخ در طبقه اول دیده می­شود، دیوارهای شمالی و جنوبی سرسرا مزیّن به تابلوهایی از هنرمند آلمانی “آلبرت هونمان” با مضامینی از «پل ورسک و سه خط طلای راه­آهن و بندر شاپور (بندر امام خمینی) در ماهشهر» و تابلوی دیگری از «عمارت تخت­جمشید، کاخ آپادانا و مقبره شاهان هخامنشی» است.

خدمات ویژه از جمله غذا و نوشیدنی در موزه برای بازدیدکنندگان وجود ندارد.

با توجه به محل قرارگیری موزه از نظر جغرافیایی (داخل پردیس حکوکتی) و این نکته­که حفاظت این مجموعه بر عهده سپاه می­باشد، عدم مجوز ورود دوربین عکاسی و تلفن همراه توسط بازدیدکنندگان، همراه داشتن کارت شناسایی، بازرسی ویژه بانوان، عدم وجود کافی­شاپ، غرفه محصولات فرهنگی و مشخص نبودن ورودی موزه بصورت بارز در محدوده طرح ترافیک از جمله محدودیت­های این موزه می­باشد.

با توجه به محل قرارگیری موزه از نظر جغرافیایی (داخل پردیس حکوکتی) و این نکته­ که حفاظت این مجموعه بر عهده سپاه می­باشد، عدم مجوز ورود دوربین عکاسی و تلفن همراه توسط بازدیدکنندگان، همراه داشتن کارت شناسایی، بازرسی ویژه بانوان، عدم وجود کافی­ شاپ، غرفه محصولات فرهنگی و مشخص نبودن ورودی موزه بصورت بارز در محدوده طرح ترافیک از جمله محدودیت ­های این موزه می­باشد.

  • بلیت عادی: ۱۲۰ هزار تومان  
  • بلیت تخفیف­ دار: ۹۰ هزار تومان 
  • بلیت خارجی: ۷۵۰ هزار تومان

برای بازدید موزه همراه داشتن کارت ملی و تصویر پاسپورت برای غیرایرانیان الزامی است.

  • به زودی کافی­ شاپ موزه راه­اندازی خواهد شد.
  • در صورت گرفتن فضای بیشتر امکان ایجاد بخش گالری نیز وجود دارد.
  • همچنین موزه در حال پیگیری ایجاد غرفه فروش محصولات فرهنگی از موسسه است.

در نتیجه انقلاب نوسنگی در حدود ده هزار سال پیش و شروع کشاورزی و دامداری و آغاز روستانشینی انسان توانست به هنر و صنعت سفالگری دست یابد. در تالار هنرکهن آثار سفالی مربوط به هزاره ۵ تا هزاره نخست ق.م (سفال قرمز، سفال نخودی منقوش با نقوش هندسی، گیاهی و حیوانی و سفال سیاه-خاکستری) به نمایش در آمده است. علاوه بر آن پیکرک­هایی از جنس گل پخته مربوط به دوره ایلام و مفرغ­های تمدن لرستان نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است. اشیاء این تالار علاوه بر اهمیت آن­ها در مطالعات باستان شناسی از قدیمی­ترین آثار یافته شده از فرهنگ و تمدن ایرانی هستند که نمایان­گر اندیشه هنرمندان عصر خود است که از جهت نقشمایه، رنگ و حتی نحوه ساخت حائز اهمیت می باشند.

در این تالار گزیده­ای از آثار هنری دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی به نمایش در آمده است. آثار شاخصی چون ریتون­های هخامنشی، ظرف سفالی چکمه­ای شکل متعلق به دوره اشکانی، گردنبندهای زیبا از جنس سنگ، عقیق و شیشه، تندیس پادشاه ساسانی تراشیده شده از سنگ کوارتز که همگی بیانگر هنرمندی ایرانیان در ساخت و پرداخت آثار هنری با کیفیت و مواد گوناگون، ظرافت و زیبایی متداول در آن دوران است. اشیای این تالار درخشش و شکوفایی هنر ایران پیش از اسلام را نمایان می­سازد.

این تالار، مکمل دو تالار پیشین در روند نمایشِ تاریخی- هنری ایران است که در آن آثاری از اواخر دوره ساسانی تا دو سده اول دوره اسلامی قرار دارد. با ورود اسلام شیوه‌ هنرمندان در خلق آثار هنری و مشخصاً استفاده از نقوش تغییر یافت و تزیینات شکل تازه­ای گرفت؛ سفالگری از جمله هنرهایی بود که به دلیل محدودیت­های شرعی دین مبین اسلام مبنی بر عدم استفاده از ظروف سیمین و زرین، رشد قابل توجهی یافت و هنرمندان در تزیین ظروف سفالی خلاقیت خود را نمایان ساختند. چنان­چه نمود این تغییرات را در سفالینه­هایی از مناطق گرگان، نیشابور و شوش می‌توان دید. هنرهای دیگر نیز در همین زمان، متناسب با فضای حاکم بر جامعه تغییر و ادامه حیات یافت. سکه­های عرب ساسانی، از جمله آثار به نمایش در آمده در این تالار هستند که به خوبی مرحله گذار دو دوره را می­توان در آن­ها دید. سکه عرب ساسانی، به سکه­هایی گفته می­شود که در زمان ورود اسلام به ایران ضرب شده­اند. طراحی و کتیبه­های این سکه­ها همچنان متاثر از عصر ساسانی است؛ تصویر حاکم بر آن دیده می­شود و نام او به خط پهلوی نوشته و در بعضی موارد عباراتی به عربی به سکه اضافه شده و در سده­های نخست اسلام مورد استفاده بوده­اند.

هنر ایران در زمینه­های مختلف مانند سفالگری، کتاب­آرایی، خوشنویسی در طول تاریخ شاهکارهای هنری بسیاری را به جهان عرضه داشته است. در تالار هنر ایرانی اسلامی گزیده­ای از شاخص­ترین آثار هنری ایران در سده­های مختلف به نمایش گذاشته شده است. گلچینی از زیباترین آثار هنری که محصول ذوق و قریحه والای هنرمندان مسلمان ایرانی از سده سوم هجری تا دوران قاجار است؛ درِ منبت‌کاری شده و قطعه خوشنویسی تیموری، سفالینه‌های منقوش نیشابور، کاشی‌های زرین‌فام ایلخانی، جنگ افزارها و سکه طلای یادبود صفوی و نقاشی­های قاجاری زینت بخش آخرین تالار طبقه همکف است.

طبقه همکف با پلکانی از جنس سنگ مرمر که با نقوش گیاهی حجاری شده به طبقه اول می­رسد. بی شک باشکوه­ترین بخش عمارت مرمر، سرسرای طبقه اول و فضای گنبد است که اقتباسی از گنبد مسجد شیخ لطف الله در اصفهان می­باشد. گنبد از نوع دو پوسته پیوسته میان تهی است.

نوع کاشی­های استفاده شده در گنبد عمارت مرمر از نوع هفت رنگ و خشتی است که به نقل از استاد لرزاده بیش از صدهزار کاشی در ساخت آن استفاده شده است. ساخت این کاشی­ها توسط ده نفر کاشی­پز به سرپرستی استاد احمد خاک نگار مقدم و حاج محمود ارش­نگار، پنج نفر نقاش و طراح به سرپرستی استاد طاهرزاده بهزاد انجام گرفته است. همه امور مربوط به ساخت گنبد، اجرا و نصب کاشی­ها زیر نظر استاد حسین لرزاده بوده است. در گلوگاه گنبد مشبک­­های منقوش و خیره­کننده­ای نور را به فضای داخلی بنا پیوند می­دهد.

دیوارهای سرسرا همگی با نقاشی­هایی با مضامین طبیعت، اسلیمی­ها و گل­های پیچان و با تکنیک رنگ روغن به سرپرستی استاد حسین طاهرزاده بهزاد بر روی بوم اجرا و به دیوارها الصاق شده­اند. دیوار شمالی و جنوبی سرسرا مزیّن به تابلوهایی از هنرمند آلمانی “آلبرت هونمان” با مضامینی از خطوط راه­آهن و بندرامام خمینی و تابلوی دیگری از عمارت تخت­جمشید، کاخ آپادانا و مقبره شاهان هخامنشی است.

در این طبقه ۹ تالار وجود دارد که همگی با درهای منبت­کاری شده و با تأثیر­پذیری از هنر ساسانی شامل نقوش پادشاهان، گیاهی و حیوانات اسطوره­ای اثر “استاد سیّدعلی” و “استاد نوروز” به سرسرا و فضای زیرگنبد باز می­شوند. نامگذاری تالارهای این طبقه بر اساس هنر شاخص هر تالار و یا معرفی و مرور یک هنر ایرانی است.

این تالار نخستین بخش در طبقه بالا است. تالاری که نمایش­گر آثاری زیبا و جالب توجه از نقاشی دوره قاجار، با مضامین مجالس رزم، ضیافت و یا نقوش مربوط به تزیینات معماری است.  در این تالار نگاره‌هایی با شمایل مرد فرنگی، نگاره‌ای با موضوع مجلس ملاقات شاه‌طهماسب و همایون شاه و تابلو نقاشی استاد محمد مدبر در کنار نگار‌ه‌های بی‌نظیری از سده ۱۳ هجری با موضوع جنگ­های ایرانیان به نمایش گذاشته شده است.

تالار رنگ با کاربری سالن غذاخوری در گذشته، یکی از باشکوه‌ترین بخش‌های عمارت است. در این تالار، علاوه­بر تزیینات معماری چشم نواز مانند گچ‌بری‌های سقف و تزیینات شومینه، تابلوهای دیواری در قطع بزرگ و متناسب با آن فضا، ترکیبِ با شکوه و بی­نظیری را ایجاد کرده است. گچبری‌های این تالار به دست توانای استادان برجسته چون حسن رضایی انجام شده است. نگارگری­های استاد طاهرزاده بهزاد و شاگردانش با روایت­هایی از ادبیات کهن ایرانی مانند شیخ صنعان و دختر ترسا، بهرام گور در حال شکار در کنار تذهیب­های چشم­نواز، زینت­بخش دیوارهای این تالار است.

نمونه بی بدیل هنر آینه کاری -که پیشینه آن در ایران به دوره صفویه می­رسد- را می­توان در تالار آینه کاخ مرمر دید؛. ترکیب هنر خاتم­کاری و آینه­کاری در دریچه­های بخاری و ازاره­ها و هنر گچبری که هنرمند گچبر باظرافت تمام آن را بر روی دیوارها و سقف اجرا کرده بر شکوه تالار افزوده است. طرح و رسم خاتم­های این تالار اثر استاد حسین کاشی تراش اصفهانی است. مقرنس­های آینه­کاری شده توسط استاد جعفر خان کاشانی طراحی و استاد حسین عبدالباقی کاشانی آن را اجرا کرده است. ارتفاع تالار ۷ متر و مساحت آن ۱۴۰ متر است که با فرشی نفیس به همین ابعاد با زمینه کرم و حاشیه قرمز با نقش افشان، بافته شده در کارگاه عمواغلی مشهد، مفروش شده است.  این فضای درخشان و پرتلالو بازتاب هنرِ هنرمندان چیره دست آینه­کار، گچبر و خاتم­کاری مانند شیخ حسین کیانفر، استاد کریم منیژه و استاد حسین چپ است.  در زمان پهلوی از این تالار به عنوان تالار تشریفات، محل شرفیابی و ملاقات­های رسمی استفاده می­شده است.

نمایش قالیچه‌های ابریشمین و بافته‌هایی از دوره صفوی و قاجار مانند تِرمه، پَته، سِرمه و غیره موضوع نمایش این تالار است. بافته­ها و هنر خلق آن­ها از جمله اصیل‌ترین هنر ایرانی است که نشان از ذوق و فرهنگ مردم ایران‌‌زمین دارد. طرح بافته­ها شامل محرابی، لچک ترنج، درختی، ترنجی، قابی، افشان، تلفیقی و مُحَرمات است. تنوع رنگ و بافت در آثار این تالار بر غنای موزه افزوده است. یکی از بهترین نمونه بافته­ها در این تالار، قالیچه­ای از دوره صفوی است که با طرح محرابی و گلدانی بر زمینه­ای یکرنگ قرار دارد و حاشیه­های ظریفی پیرامون آن دیده می­شود. دقت و ظرافت را در بافت تِرمه، سِرمه و پَته ایرانی می­توان مشاهده کرد چنان­که رنگ­های طبیعی همراه با ذوق و هنر بافندگان در هم تنیده شده و اثری ماندگار و متفاوت را خلق نموده است.

اوج هنر خاتم­کاری را می­توان در موزه هنر ایران دید. در سال ۱۳۱۳خورشیدی استاد محمدحسین صنیع خاتم، غلامحسین گلریز، محمد ملک محمدی، علی بابویه، حاج صنیع خاتم و علی اکبر جوانمردی خاتم­کاری نفیس­ترین تالار کاخ مرمر را آغاز می­کنند؛ پس از یک سال برادران صنیع خاتم از ادامه کار معاف می­شوند و استاد حاج محمدخلیل گلریز خاتمی، سرپرستی خاتم­کاران کاخ مرمر را تا پایان آن در خرداد سال ۱۳۱۶ به عهده می­گیرد. این تالار با طول ۸ متر و عرض ۶ متر در ضلع شرقی طبقه اول واقع است. به منظور تنوع و دوری از یکنواختی، سقف و جوانب تالار به واحدهای شش ضلعی کوچک و بزرگ تقسیم و با خاتم آراسته شده است. استاد حسین کاشی تراش اصفهانی طراح ترکیب­بندی گره ساز با مهارت زیادی ترکیب­بندی این تالار را از سکون در آورده و استاد گلریز با الهام از طرح­های دوران صفوی، اشکال هندسی و طرح­های ترنج و شمسه هشت را ایجاد نموده است. تمامی سطوح تالار -از دستگیره درها و پنجره­ها، دو گنجه بزرگ، میز، نیمکت، لوازم تحریر تا پوشش­ سقف و دیوار- با ترکیب انواع چوب در رنگ­های طبیعی، فوفل(قهوه­ای تیره)، عناب (قهوه­ای روشن)، نارنج، شمشاد (زرد تیره)، چنار(سفید تا زرد روشن) و تنها رنگ مصنوعی (سبز) و هم­چنین عاج و استخوان شتر تزئین شده است. این حجم از خاتم برای نخستین بار در این تالار انجام گرفته و آن را تبدیل به شاهکاری هنری در دوره معاصر کرده است.

این تالار معرف هنر خط و کتابت در میان هنرهای ایرانی است. ایرانیان از دیرباز تاکنون با نگارش و آداب زیبانویسی پیوندی دیرینه داشته‌اند. از سده­های میانه اسلامی، خوشنویسی نه فقط به جهت نگارش متون رسمی و یا تزیین بنا، بلکه به عنوان هنری مستقل، در کتاب‌آرایی مورد استفاده بوده است. پیش از این­که صنعت چاپ، خوشنویسان و نگارگران در کنار یکدیگر نسخ خطی را کتابت می­نمودند و آثار منحصر بفردی را به وجود می­آوردند. علاوه ­بر این ابزارهای مورد نیاز برای خوشنویسان همچون قلمدان‌ها نیز از نظر هنرمندان پنهان نمانده و بر آن نیز پیرایه­هایی افزودند که نمونه­های زیبایی از آن در این تالار موجود است. در تالار کتابت، آثار یگانه‌ای از بزرگان این هنر از قرن دهم هجری تا عصر حاضر در کنار آثار لاکی و خوش‌نقش و نگاری همچون جلد قرآن، قلمدان و ابزارهای نگارش از دوره قاجار، قابل ملاحظه است.

از گذشته هنرمندان با بهره­گیری از ابزارهای مختلف و مواد اولیه بومی، دست به ساخت و تولید زده­اند و از هنر جهت تلطیف و زیبا سازی وسایل کاربردی بهره بردند. میل به نمایش زیبایی و شکوه نیز دلیلی بر این است که سازندگان، دست­ساخته­های خود را به بهترین شکل بیآفرینند. صنعت­گران ایرانی نیز نقش مؤثری در پیشرفت صنایع هنری و مزیّن ساختن محیط پیرامون خود با آن صنایع( هنرها) داشته­اند. در این تالار آثار هنری برجسته‌ای در این خصوص با تمرکز بر دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است، از جمله کاشی برجسته، کاشی هفت رنگ از میرزا آقا امامی، درهای چوبی، تخته­های منقوش زیر سقف، طاقچه­های منقوش و سایر اجزای معماری مورد استفاده در محیط زندگی، با تزیینات، نقوش و یا شیوه‌های ساخت و پرداخت منحصر بفرد.

در این تالار ترکیب دلنشین هنر گچبری و آینه­کاری فضایی چشم­نواز را به وجود آورده است. علاوه بر اجرای هنرمندانه هنر گچبری و آینه­کاری در سقف و گیلویی­ها بر روی دیوارها و شومینه­ ها نیز شاهد به کارگیری این هنرها هستیم؛ نقوش گچبری به صورت گلدان و ریسه­های گل و گیاه در قاب­های آینه­کاری شده از جمله نقوش اجرا شده در این تالار است. این فضای زیبا اثر اساتید هنرمندی چون استاد حسن رضایی و محمد گرایش‌نژاد، حسین رضایی، غلامعلی مسگر و علی جواهری است. این تالار به واسطه نمایش ابزار مرتبط با نور و روشنایی که با هنرمندانه­ترین شکل تزئین شده­اند و همچنین نمایندگانی از انوار آسمانی مانند پرده متبرک کعبه، شمایل اهل بیت (ع) و قرآن خطی نفیس اثر استاد احمد نیریزی، تالار نور نامیده شده است.

آخرین تالار در طبقه بالا به آثار هنرمندان نگارگر اختصاص دارد. این تالار نماینده هنر ایران، به ویژه نگارگری یکصد سال اخیر است. آثاری از نقاشی­های اواخر دوران قاجار، از هنرمندانی چون میرزا آقا امامی، حسین خطایی، حسین طاهرزاده بهزاد، حاج حسین مصورالملکی و محمود فرشچیان به نمایش درآمده است. در میان آثار این تالار نمونه‌های فاخری از هنر سوخت معرق را می­توان مشاهده نمود. هنر سوخت از هنرهای سنتی است که از گذشته به یادگار مانده و تنوع زیادی در شیوه ساخت آن دیده می­شود. انواع هنر سوخت عبارتست از سوخت برجسته، سوخت مطبّق، سوخت معرق، معرق برجسته، معرق زری، معرق ملوّن، معرق هزار رنگ.

کلام آخر اینکه موزه هنر ایران نمایش­گر گزیده­ای از آثار ایرانی در رشته­ها و شیوه­های بسیاری است، تا از این طریق بیان­گر هویت و غنای هنر و تمدن این مرزو بوم بر همگان باشد. هنری اصیل که برگرفته از اندیشه و نگرش مردمان این دیار است. به همین منظور نه تنها نمایش، بلکه آموزش و پژوهش نیز از جمله فعالیت­های مهم موزه است که با هدف شناسایی و معرفی بهتر هنر و هنرمندان ایرانی شکل گرفته است. برپایی نمایشگاه­های موقت، تعامل با موزه­های داخلی و خارجی، برگزاری دوره­های آموزشی مرتبط با موزه و هنر، بهره­گیری از فناوری روز و ارتقای سطح آگاهی مخاطبین در حوزه هنر ایران، بخشی از برنامه­های این موزه در راستای اهداف فرهنگی آن است که با بهره مندی از کارشناسان مربوطه تحقق می­یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *