موزه­ای خودروهای تاریخی ایران
تاریخچۀ حمل و نقل را در این موزه می‌توان به‌نظاره نشست. کالسکه‌های سلطنتی، ساخت معتبرترین کمپانی کالسکه‌سازی اروپا و خودروهای لوکس و اشرافی و نمونه‌های مهم از خودروهای تک‌نسخه‌ای در این مرکز فرهنگی موزه‌ای به‌نمایش گذاشته شده‌اند. مرکز فرهنگی موزه¬ای خودروهای تاریخی ایران در راستای اجرای رسالت فرهنگی و اجتماعی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران فعالیت خود را از سال 1382ه.ش با نام «تماشاگه خودرو» آغاز کرد. این مجموعه به جهت اجرای برنامه¬های توسعه موزه¬ها در بنیاد حسب منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از سال 1394 تا 1400ه.ش بازسازی شد و در نهایت در آبان ماه 1400ش با محتوایی توسعه‌یافته و این بار با عنوان «مرکز فرهنگی موزه¬ای خودروهای تاریخ...
5/5
موزه­ای خودروهای تاریخی ایران

تاریخچۀ حمل و نقل را در این موزه می‌توان به‌نظاره نشست. کالسکه‌های سلطنتی، ساخت معتبرترین کمپانی کالسکه‌سازی اروپا و خودروهای لوکس و اشرافی و نمونه‌های مهم از خودروهای تک‌نسخه‌ای در این مرکز فرهنگی موزه‌ای به‌نمایش گذاشته شده‌اند.

مرکز فرهنگی موزه­ای خودروهای تاریخی ایران در راستای اجرای رسالت فرهنگی و اجتماعی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ه.ش با نام «تماشاگه خودرو» آغاز کرد. این مجموعه به جهت اجرای برنامه­های توسعه موزه­ها در بنیاد حسب منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ه.ش بازسازی شد و در نهایت در آبان ماه ۱۴۰۰ش با محتوایی توسعه‌یافته و این بار با عنوان «مرکز فرهنگی موزه­ای خودروهای تاریخی ایران» فعالیت خود را مجدداً آغاز کرد. موزه خودروهای تاریخی با معماری مدرن خود، شامل چهار تالار نمایشی با عناوین «تالار خودروهای آنتیک»، «کلاسیک»، «تشریفاتی» و «اسپرت» است. این خودروها هر کدام بخشی از تاریخ معاصر ایران را روایت می­کنند. قدیمی­ترین خودروی موجود در ایران که همان مرکب احمدشاه قاجار (۱۰۲سال پیش) است، در این موزه قرار دارد. احمدشاه در طی کش و قوس­های قرارداد ۱۹۱۹ از انگلستان و کارخانه «رولز-رویس» بازدید می­کند و همین بازدید موجب علاقمندی او به خودروهای این کمپانی و در نهایت خرید «رولز-رویس سیلورگوست» می­شود. خودروی «پیرس اَرو» از دیگر خودروهای تاریخی مجموعه است که با سفارش دربار پهلوی به صورت آب­طلاکاری شده به قیمت ۳۰هزار دلار در سال­های۱۳۱۰-۱۳۱۱ شمسی خریداری شد. خودروهای «پنتر لیزر»، «کرایسلر K300» و «MPV» از جمله خودروهایی هستند که به‌صورت تک اثر، تنها یک دستگاه از آن تولید شده است و در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند. از دیگر خودروهای ویژه و مهم موزه می­توان به «مرسدس-بنز 500K» اشاره کرد که تنها یک نسخه از آن در جهان باقی­مانده است. خودروی «رولز-رویس فانتومIV»، به‌منزلۀ تنها خودروی ضدگلولۀ موزه با وزن تقریبی ۴.۵ تن و خودروی «لامبورگینی میورا S»، به‌منزلۀ پرسرعترین خودروی مجموعه، با سرعت ۳۲۰کیلومتر بر ساعت دیگر خوروهای شاخص موزه به‌شمار می‌آیند.

گذر موتورسیکلت نیز با نمایش ۵ دستگاه موتورسیکلت اسپرت و مسابقه­ای، تولید شرکت­های هوندا، بی­ام دبلیو و هارلی دیویدسون، از دیگر بخش­های نمایشی این موزه به‌شمار می‌رود.

موزه­ خودروهای تاریخی ایران در راستای اجرای رسالت فرهنگی و اجتماعی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ه.ش با عنوان تماشاگه خودرو آغاز نمود. این مجموعه به جهت اجرای برنامه­های توسعه موزه­ها در بنیاد حسب منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ه.ش مورد بازسازی قرار گرفت و در آبان ماه ۱۴۰۰ه.ش با عنوان موزه­ خودروهای تاریخی ایران فعالیت خود را مجددا آغاز نمود.

موزه خودروهای تاریخی ایران با معماری مدرن شامل ۴ سالن نمایشی با عناوین سالن خودروهای آنتیک، کلاسیک، تشریفاتی و اسپرت است که خودروهای ویژه و منحصربه فردی را در خود جای داده که هر کدام بخشی از تاریخ معاصر ایران را روایت می­کند. قدیمی­ترین خودروی حال حاضر در ایران در این موزه قرار دارد که تولید سال ۱۳۰۱شمسی و متعلق به احمد شاه قاجار است. احمد شاه در طی کش و قوس­های قرارداد ۱۹۱۹ از انگلستان و کارخانه رولز-رویس بازدید می­کند که همین موجب علاقمندی او به خودروهای رولز-رویس و در نتیجه خرید رولز-رویس سیلورگوست می­شود. خودروی پیرس اَرو از دیگر خودروهای تاریخی مجموعه است که با سفارش دربار پهلوی به صورت آب­طلاکاری شده به قیمت ۳۰هزار دلار بین سال­های۱۳۱۰-۱۳۱۱ شمسی خریداری می­شود. خودروهای پنتر لیزر، کرایسلر K300 و MPV از نمونه خودروهایی هستند که تنها به تعداد یک دستگاه از آن تولید شده است و در مجموعه در معرض نمایش قرار دارد. از خودروهای ویژه مجموعه می­توان به خودروهای مرسدس-بنز 500K که تنها یک نسخه از این خودرو در دنیا باقی­مانده است، خودروی رولز-رویس فانتومIV خودروی ضدگلوله موزه با وزن تقریبی ۴ تن و خودروی لامبورگینی میورا S پرسرعترین خودروی مجموعه با سرعت ۳۲۰کیلومتر بر ساعت اشاره کرد.

ایوان کالسکه در اسفند ۱۴۰۲ ه.ش در موزه­ خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد. این بخش به نمایش آثار پیش از ورود خودرو به ایران می­پردازد که کالسکه­های تشریفاتی ناصرالدین­شاه قاجار و تاجگذاری محمدرضا پهلوی و ۳ عراده درشکه که نمایش حمل و نقل پیش از خودرو در ایران است در این فضا قرار دارد. در ایوان کالسکه تاریخچه حمل و نقل در ایران از دوره پیش از تاریخ با نمایش ابزارهای کنترل اسب مربوط به دوره مفرغ تا دوره معاصر و حضور درشکه و کالسکه در شهر روایت شده است. کالسکه ناصرالدین شاه ویژه­ترین اثر این موزه است که تولید کارگاه کالسکه­سازی واگن فابریک وین اتریش است. کارخانه واگن فابریک با اخذ امتیاز K.U.K از پادشاهی اتریش- مجارستان به عنوان یک شرکت معتبر بین­المللی شناخته می­شده که صرفاً برای خانواده­های پادشاهی اروپا کالسکه­های سلطنتی تولید می­کرد. کالسکه ناصرالدین شاه به قیمت ۵ هزار تومان قاجاری توسط حسین علی خان معیرالممالک وزیر خزانه­داری دربار از وین خریداری شد. از ویژگی­های این کالسکه حاشیه­های تزیینی فلزی روی سقف و چراغدان­های کالسکه، نقاشی روی آینه، تزیینات کنده­کاری روی چوب و تودوزی ساتن است. بعد از ناصرالدین شاه از این کالسکه در مراسم تاج­گذاری دیگر شاهان دوره قاجار و پهلوی استفاده شده است. کالسکه تاجگذاری محمدرضا پهلوی توسط شرکت واگن فابریک اتریش ساخته شده که دارای شیشه­های ضدگلوله، تزیینات چوبی اسلیمی از درخت زبان گنجشک و تودوزی زری­بافی است. این کالسکه با هزینه هنگفت تنها یکبار و آن­هم در مراسم تاجگذاری مورد استفاده قرار گرفت. تونگا از دیگر عراده­های به نمایش درآمده در این موزه است. تونگا نوعی درشکه است که در کشورهای هند و پاکستان مورد استفاده قرار می­گرفت. بر روی سینی قسمت جلوی تونگا با کنده­کاری سوزنی درج شده که این وسیله هدیه دولت پاکستان به ایران است. گالری ایوان کالسکه با نمایش تزیینات دکوری درشکه و کالسکه از جنس پرسلان، نقره و عاج از دیگر بخش­های موزه ایوان کالسکه می­باشد.

در ادامه اهداف توسعه موزه‎ای موسسه فرهنگی موزه‎های بنیاد و به منظور افزایش سطح آگاهی جامعه از تاریخ، فرهنگ و هنر این مرز و بوم طرح فاز دوم موزه‎ خودروهای تاریخی ایران در آبان سال ۱۴۰۳ ارائه شد. بعد از انجام عملیات عمرانی و نظافت و مرمت خودروها در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۳ شمسی فاز دوم موزه خودروهای تاریخی ایران با نمایش ۷۰ دستگاه خودروی شاخص در دو سالن نمایش به متراژ دو هزار متر مربع که سالن­های ۶ و ۷ موزه خودرو به حساب می­آیند، افتتاح شد. در این سالن‎ها که با نام اختصاصی سالن­های چرخ و زمان شناخته می­شود کلاس­های متفاوت از خودروهای کلاسیک، تشریفاتی و اسپرت به نمایش درآمده که از معروف­ترین برندهای خودروسازی در جهان نظیر دایملر، بی ام و، کادیلاک، بنتلی، فیات، فراری، جیپ و پورشه هستند. از مهمترین خودروهای این سالن می‎توان به فراری دینو ۳۰۸ جی‎تی ۴ با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت سرعت اشاره کرد که از خودروهای پرسرعت این بخش به حساب می‎آید. فیات شلت از خودروهای ساحلی-تفریحی است که در تیراژ پایین ۸۰ دستگاه تولید شده و امروزه کمتر از ۱۰ دستگاه از آن باقی مانده که نمونه موجود در این سالن تولید سال ۱۳۴۸ شمسی است. خودروی اولدزموبیل فتورامیک ۹۸ گیا از دیگر خودروهای ویژه این سالن است که تنها یک نسخه از آن به صورت سفارشی تولید شده است. طراحی خودرو توسط شرکت گیا ایتالیا با همکاری شرکت اتاق سازی فیشر آمریکا تولید شده است. سالن زمان به صورت تخصصی به نمایش خودروهای تشریفاتی تخصیص یافته است که در این سالن انواع مرسدس بنزهای ۶۰۰ در دو فرم اتاق کوتاه و اتاق بلند با امکاناتی چون شیشه‎های ضدگلوله، تلفن، ضبط صوت و … قرار دارد. علاوه بر آن مدل‎های مختلفی از رولزرویس در این سالن قرار دارد که ویژه‎ترین آن دو خودروی رولزرویس فانتوم یک، تولید سال ۱۳۰۵ شمسی است که یکی از آن‎ها متعلق به رضا خان پهلوی و دیگری متعلق به میرزا اکبرخان مسعود(صارم الدوله) وزیر امور خارجه ایران در دوره احمدشاه قاجار است.

در ادامه این طرح همچنین تعداد ۱۲ دستگاه موتورسیکلت و ۷ دستگاه وسیله نقلیه شامل جت اسکی، اسنوموبیل، شن‎رو، ماشین گلف و ماشین اسباب بازی برقی به نمایش درآمد.

در کمتر از چند ماه از افتتاح فاز دوم موزه خودرو، فاز سوم آن در مرداد ماه ۱۴۰۴شمسی کلید خورد. این بخش که سالن ۸ موزه خودروهای تاریخی ایران را شامل می‎شود در مساحت هزار متر مربع می‎باشد که به عنوان آخرین بخش توسعه‎ای این موزه به شمار می‎رود. در این فاز تعداد ۷۵ دستگاه خودروی باقی مانده در گنجینه در کنار انجام عملیات عمرانی به منظور بستر سازی سالن برای نمایش، مورد نظافت ومرمت قرار گرفت که در نهایت در تاریخ ۱۳ مهرماه سال ۱۴۰۴ شمسی مورد افتتاح و بهره‎برداری قرار گرفت. در این بخش انواع خودروهای کلاسیک از شرکت‎های معتبر خودروسازی نظیر مرسدس بنز، بی ام و، بیوک، فورد، دوج، تریموف، سیتروئن، فراری، فیات، آستین و سیاتا به نمایش درآمده است. از خودروهای ویژه این سالن می‎توان به سیاتا ۸۵۰ اسپرینگ اشاره کرد که یکی از خودروهای تولیدی شرکت سیاتا از شرکت‎های وابسته به فیات است. این خودرو دارای ظاهری نئوکلاسیک با جلوپنجره‎های عمودی و چراغ‎های جلوی گرد است. خودروی اتویونیون ۱۰۰۰ اس نیز از دیگر خودروهای تولیدی شرکت اتویونیون است که امروزه با نام آئودی شناخته می‎شود. این خودرو دارای ۱۳۲ کیلومتر بر ساعت سرعت است. خودروی آستین اف ایکس ۳ نیز از خودروهای جالب توجه این سالن است که با کاربری تاکسی تولید شده است و تنها سه درب دارد.

موزه خودروهای تاریخی ایران در مجموع با نمایش ۲۳۲ دستگاه انواع وسایط نقلیه در مساحت هشت هزار متر مربع به عنوان یکی از موزه‌های تخصصی خودرو در غرب آسیا به شمار می‎رود که این مهم در موسسه موزه‎های بنیاد اتفاق افتاده است.

  • کافی شاپ در لابی موزه
  • غرفه­ خرید محصولات فرهنگی و مرتبط با خودرو
  • ویلچر رایگان برای توانیابان
  • سرویس بهداشتی و جای پارک ویژه توانیابان
  • موزه پارکینگ ندارد اما امکان پارک در کوچه موزه میسر است

موزه خودروهای تاریخی ایران همانند سایر موزه­ها دارای محدودیت­هایی شامل موارد زیر است:

  • در داخل موزه محدودیت در آوردن کیف و وسایل شخصی وجود دارد که بازدیدکننده می­تواند وسایل خود را در کمدهای تعبیه شده به این منظور قرار دهند.
  • خوردن و آشامیدن مواد غذایی در طول بازدید در داخل موزه ممنوع می‌باشد.
  • بازدیدکنندگان اجازه سوار شدن، لمس و دست زدن به خودروها و سایر آثار نمایشی را ندارند.
  • تصویربرداری برای مقاصد تجاری بدون هماهنگی و اخذ مجوز مربوطه ممنوع است.
  • بازدیدکنندگان خارجی ملزم به ارائه پاسپورت هستند.

بازدیدکنندگان دارای شرایط بلیط رایگان و تخفیف دار ملزم به ارائه کارت مربوطه هستند.

  • قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان داخلی ۲۵۰ هزار تومان
  • قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان خارجی ۷۵۰ هزار تومان
  • قیمت بلیط تخفیف دار ۱۷۵ هزار تومان (بلیط تخفیف دار مختص گروه­های دانش آموزی و دانشجویی و همکاران شاغل در بنیاد مستضعفان)

بلیط رایگان (برای دارندگان کارت­های خانواده شهدا، جانبازی و ایثارگری با ۳ نفر همراه- دارندگان کارت منزلت به همراه همسر- افراد توانیاب و معلولیت ذهنی، دارندگان کارت ICOM و کارت راهنمای گردشگری)

  • سالن خودروهای آنتیک
  • سالن خودروهای کلاسیک
  • سالن خودروهای تشریفاتی
  • سالن خودروهای اسپرت و سوپر اسپرت
  • ایوان کالسکه
  • سالن­ چرخ (خودروهای کلاسیک)
  • سالن­ زمان (خودروهای تشریفاتی)
  • سالن ۸ موزه خودرو
  • گالری برای نمایش آثار در سالن سوم موزه (مسیر برگشت)
  • سالن آمفی تئاتر به متراژ ۲۶۵ متر با ظرفیت ۱۷۰ نفر در طبقه اول موزه که امکان برگزاری مراسم و رویدادها را داراست.
  • موزه دارای کتابخانه و آرشیو است.
  • فیلمبرداری، مستندسازی و استفاده از تصاویر برای مقاصد تجاری با اخذ مجوز­های مربوطه امکان پذیر است.
  • برگزاری تورهای تجاری مسافرتی امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *